De uitdagingen en krachten van ADHD op de werkvloer: voor werknemer en leidinggevende
- Anouk Vermolen

- 13 okt
- 2 minuten om te lezen
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) is een neurobiologische variatie waarbij het brein informatie, aandacht en motivatie anders verwerkt. Het dopaminesysteem werkt trager, waardoor motivatie niet vanzelf ontstaat bij āmoetenā, maar bij interesse, urgentie of beloning.
ADHD op de werkvloer betekent dat iemand met ADHD niet minder wil, maar anders functioneert: met een hoge mate van energie, verbeeldingskracht en gevoeligheid.
De uitdagingen van ADHD op de werkvloer
1. Focus en afleiding
Het brein filtert prikkels minder goed. Geluid, beweging en gedachten concurreren constant om aandacht. Dat maakt werken in rumoerige of snel schakelende omgevingen vermoeiend.
2. Tijd en planning
De interne tijdswaarneming is anders. Deadlines voelen abstract en prioriteiten vervagen. Zonder structuur ontstaat stress of uitstelgedrag.
3. Emotieregulatie en afwijzingsgevoeligheid
Veel mensen met ADHD hebben een sterke angst om te falen of afgewezen te worden (Rejection Sensitive Dysphoria). Op de werkvloer leidt dat tot overcompensatie of vermijding van feedback.
4. Zelfbeeld en perfectionisme
Door jarenlange kritiek ontwikkelen veel werknemers een laag zelfbeeld of perfectionisme. Ze werken te hard en raken uitgeput.
De krachten van ADHD op de werkvloer
Creatief en associatief denken
Het ADHD-brein legt onverwachte verbanden, ziet nieuwe mogelijkheden en denkt buiten vaste patronen.
Energie en aanpassingsvermogen
ADHDāers floreren in verandering en brengen dynamiek in teams. Ze schakelen snel en nemen initiatief.
Hyperfocus
Bij intrinsieke motivatie kunnen ze langdurig en intens geconcentreerd werken.
Rechtvaardigheid en empathie
Hun gevoeligheid maakt hen alert op oneerlijkheid en sterk in menselijke interactie.

Tips voor leidinggevenden over ADHD op de werkvloer
Zorg voor structuur, niet controle.Ā
Duidelijke kaders helpen, maar geef ruimte voor autonomie.
Communiceer expliciet.Ā
Vermijd impliciete verwachtingen.
Bied afwisseling.Ā
Geef uitdagende taken of creatieve projecten.
Erken inspanning.Ā
Waardering werkt motiverend en vermindert angst voor afwijzing.
Wanneer ADHD niet als beperking maar als karakter wordt gezien, ontstaat energie, innovatie en groei.
Bronnen
Hersenstichting (z.j.); Barkley, R.A. (2022); Driessen (2025); GezondeBoel (2024)

Opmerkingen