top of page

Game-based cognitieve beoordeling om executieve functies te meten

De afgelopen jaren is er meer aandacht gekomen voor neurodiversiteit en daarmee is het meten van cognitieve functies (zoals aandacht, werkgeheugen en flexibiliteit) steeds belangrijker geworden.


Traditionele testen zijn vaak lang, klinisch, vermoeiend en niet praktisch toepasbaar. Een recente studie gepubliceerd in het International Journal of Serious GamesĀ onderzocht een vernieuwende aanpak: game-based cognitive assessment, een leuke en betrouwbare manier om executieve functies te meten.


Het onderzoek richtte zich op de ontwikkeling van de app eFun, die ontworpen werd in samenwerking met onderzoekers, leerkrachten en ontwikkelaars.


De centrale vraag: kan een game-omgeving cognitieve functies meten zonder verlies van validiteit?


Game-based cognitieve beoordeling kan

Het onderzoek liet zien hoe kinderen meer motivatie en betrokkenheidĀ tonen bij game-based testen dan bij traditionele methoden.


De app uit het onderzoek kon drie executieve functies betrouwbaar meten:

  • werkgeheugen

  • inhibitie (impulscontrole)

  • cognitieve flexibiliteit


Kleine ontwerpaanpassingen, zoals minder afleiding, duidelijkere feedback of optimalere moeilijkheidsgraad, leiden tot significant betere datakwaliteit.


Kinderen ervaren de test als leuk en begrijpelijk, waardoor hun inspanning Ʃn prestaties verbeteren.


De studie laat zien dat gamification een serieuze onderzoekstool kan zijn.


Relevantie voor individu, organisatie en maatschappij

Voor individuen met (kenmerken van) een neurodivergent brein kan game-based meten de drempel-, het stressniveau- en de prestatiedruk verlagen.


Mensen laten in een speelse setting vaak meer accuraat gedrag zien, waardoor het bijdraagt aan eerlijkere en inclusievere inzichten in cognitief functioneren.


Voor organisaties kunnen betere metingen leiden tot betere begeleiding van verschillende cognitieve profielen. Inzicht in het werkgeheugen, focus, flexibiliteit en impulscontrole zijn cruciale voorspellers van prestaties, welzijn en gedrag. In neuro-inclusief leiderschap kan het zelfs inzicht geven in hoe verschillende breinen informatie verwerken. Dat kan heel wat frustratie in organisaties voorkomen.


Voor de maatschappij ondersteunen soortgelijke onderzoeken het beter begrijpen van labels en het zien van potentieel in plaats tekorten. Het maakt wetenschappelijke kennis toegankelijker en menselijk. Vooral in groepen die onderpresteren in traditionele testsettings, zoals mensen met een neurodivergent brein die hier niet altijd even goed op aansluiten.


Beter begrijpen en benutten van neurodiversiteit

Bij ANTRE geloven we dat neurodiversiteit geen uitzondering is, maar een bron van kracht en verdieping. De inzichten uit dit onderzoek onderstrepen wat wij dagelijks uitdragen: dat context, ontwerp en omgeving bepalen of iemand kan laten zien wat hij of zij in zich heeft.

game-based cognitieve beoordeling

Niet het brein is het probleem, maar de manier waarop we meten, beoordelen en begeleiden. Game-based cognitieve beoordeling laat precies laat zien dat een aanpassing in de omgeving al verschil kan maken in het naar boven halen van potentieel.


Wil je jouw organisatie ondersteunen in neuro-inclusief leiderschap, verandermanagement of gedragsverandering? Neem contact met ons op via team@antrestudio.nl


Opmerkingen


ANTRE's Inner Circle

ANTRE's Inner Circle is een community voor mensen met een neurodivergent brein die willen groeien en ervaringen en tips willen uitwisselen. Sommige dingen bespreek je niet met iedereen, maar alleen met de mensen die je écht begrijpen.

Welkom bij de ANTRE's Inner Circle

Volg ons

  • TikTok
  • LinkedIn
  • Instagram
bottom of page